Hygge je dánsky koncept žitia, ktorý označuje pocit pohodlia, útulnosti a dobrej nálady. Najčastejšie sa vzťahuje k veciam, ako sú teplé svetre, obľúbené knihy, sviečky, dobré jedlo a pitie s priateľmi alebo rodinou. Zahŕňa aj vytvorenie pocitu tepla, bezpečia a istoty, ktoré pomáhajú ľuďom prekonať chladné zimné mesiace.
K tomu dopomáha správne osvetlenie aj bytové doplnky ako mäkké vankúše a hrejivé deky. Hoci by sa mohlo na prvý pohľad zdať, že na navodenie pravej hygge atmosféry vám postačí zopár sviečok a vankúšov, tento koncept ide do oveľa väčšej hĺbky. Jeho cieľom je podporiť medziľudské vzťahy a vytvoriť pohodu nielen v domácom, ale aj pracovnom prostredí.
Hlavnou sezónou hygge je treskúca zima, ktorá sa najlepšie sleduje cez okno príjemne zahriateho interiéru. Tú správnu atmosféru podporí hrnček s rozpáleným čajom alebo kávou, z ktorej stúpa pomaly para, ale aj hrubé vlnené ponožky, tlmené svetlo a pokojne aj pohoda pri pletení zimného svetra. Hygge je pohárik lahodného vína po dlhom pracovnom týždni, rozprávanie sa s rodinou alebo večera s priateľmi. Môže to byť však aj letný piknik v parku, na lúke alebo pri mori, noc v stane spojená s varením v prírode a sledovaním nočnej oblohy, ale aj príprava osviežujúcej bazovej šťavy.
Aký má slovo hygge význam?
Korene hygge siahajú až do 17. storočia, kedy sa stalo dôležitou súčasťou dánskej kultúry a národného životného štýlu. Slovo hygge pochádza z nórčiny (Dánsko a Nórsko boli kedysi súčasťou jedného kráľovstva) a je odvodené od výrazu „hyggelig“, ktorý označuje hrejivú atmosféru a útulnosť.
Dáni zbožňujú hygge a všetko okolo neho natoľko, že sa tento pojem stal neoddeliteľnou súčasťou ich kultúry a národnej identity. Používajú ho každý deň a dokonca z tohto podstatného mena vytvorili sloveso, ktoré sa používa najmä v zmysle „ísť hyggeovať s priateľmi“ – teda stretnúť sa s priateľmi a užívať si s nimi pohodu v príjemnom a pohodlnom prostredí. Tento výraz sa často vyskytuje v médiách, v reklame aj v literatúre. Dokonca aj kvalita reštaurácií alebo kaviarní sa v Dánsku často posudzuje nie podľa chuti a spôsobu prípravy kávy či pokrmov, ale podľa toho, či sa tu zákazník cíti dostatočne „hygge“, teda útulne, pohodlne a bezpečne.