Video nákupný rádca
Ako vybrať elektrobicykel podľa základného delenia
Mestské
Plánujete pravidelne jazdiť do práce, ale nechcete prísť úplne zničení? Mestské elektrobicykle vás hladko prepravia po cestách aj cyklotrasách.
Znížený rám elektrobicykla bez stredovej tyče zaistí pohodlné nasadanie
Vzpriamený posed so širokým sedlom
Často vybavené nosičom
Jednoduché ovládanie
Nevhodné do terénu a strmých kopcov
Trekingové / krosové
Radi by ste sa vybrali do mesta, ale aj na výlet do prírody? Vyberte si trekingové elektrobicykle. Na trekingových modeloch nájdete v porovnaní s krosovými modelmi viac vybavenia určeného do mesta (blatníky, svetlá, nosiče).
Univerzálne pre jazdu po meste aj v ľahkom prírodnom teréne
Športovejší variant mestského elektrobicykla
Dlhý dojazd
Vyššia hmotnosť oproti mestským
Nevhodné do ťažkého terénu
Horské
Do poriadneho terénu vytiahnite horské elektrobicykle. Na ceste však počítajte s väčším odporom kolies a vyššou spotrebou energie ako pri ľahkých mestských modeloch.
Kvalitné odpruženie vhodné do nespevneného terénu
Veľký počet prevodov (aspoň 6 stupňov)
Citlivý elektromotor
Odolná konštrukcia
Menej vhodné na cesty
Zložitejšia manipulácia
Celoodpružené horské elektrobicykle Celoodpružené elektrobicykle
Cestné
Cestné elektrobicykle vám ukážu, aká ľahká môže byť konštrukcia elektrobicykla. Po tomto type siahnete ako skúsený jazdec, ktorý počíta s menšou pomocou v náročnom teréne alebo v protivetre.
Športový ráz vhodný pre skúsenejších cyklistov
Na cesty, roviny a upravené cesty
Nízka hmotnosť
Nižšia kapacita batérie
Menej výkonný motor
Skladacie
Vymieňate počas dňa elektrobicykel za iný dopravný prostriedok? Potom v ponuke neprehliadnite skladacie elektrobicykle. Tie vás dopravia skôr na kratšie vzdialenosti, ale hladko sa vymotajú zo všetkých prekážok mesta.
Možnosť zloženia do kompaktných rozmerov
Obratnosť potrebná do mesta
Nižšia hmotnosť
Nevhodné do terénu
Kratší dojazd
Fatbike
Elektro fatbike sa na nič nepýta. Vychádza z horských elektrobicyklov a je určený do blatistého terénu alebo napr. do snehu (priemer kolies sa pohybuje od 4 do 5 palcov). Môžete na ňom jazdiť prakticky kdekoľvek a za každého počasia bez väčších problémov.
Výborné brodivé schopnosti
Veľký dojazd až 100 km
Na celoročné jazdenie
Nevhodné na cesty (väčší odpor kolies)
Krkolomné zatáčanie
Vysoká hmotnosť
V našom článku sa dočítate všetko o Zabezpečení elektrobicykla.
Aký elektrobicykel podľa pohlavia
Rovnako ako v prípade bicyklov bez pohonu, aj medzi elektrickými bicyklami pre mužov a ženy existuje niekoľko rozdielov. Pánske elektrobicykle majú vyššiu hornú časť rámu a riadidlá sú výrazne ďalej od sedla ako u dámskych verzií.
Dámske elektrobicykle môžu mať horný rám vedený rovnobežne so spodným, aby sa predovšetkým drobnejším ženám dobre nasadalo. Dámske horské elektrobicykle však také prevedenie väčšinou neponúkajú.
Dámske elektrobicykle Dámske trekové elektrobicykle Dámske mestské elektrobicykle
Aj deťom môžete zaobstarať elektrický bicykel. Detské elektrobicykle majú užšie riadidlá a, samozrejme, menšie rozmery. Často ich spoznáte podľa pestrofarebných motívov a jednoduchého ovládania, ktoré nemusí zahŕňať ani prehadzovačku.
Výber elektrobicykla a dôležité parametre
Veľkosť rámu
Vyberte si vhodnú výšku rámu podľa svojej postavy. Výrobcovia ju zvyčajne udávajú v palcoch (1" = 2,54 cm). Rám by mal byť umiestnený približne 5 cm od rozkroku osoby stojacej obkročmo nad bicyklom. Do mesta sa vám bude pohodlnejšie jazdiť s nižšími rámami kvôli jednoduchšiemu zosadaniu. Naopak, na treking si vyberte rámy o 2 cm vyššie pre lepšiu stabilitu v teréne.
Veľkosť rámu (palce) | Výška postavy (cm) |
---|---|
13 | 130–140 |
14 | 140–150 |
15 | 150–155 |
16 | 155–165 |
17–18 | 165–175 |
19–20 | 175–185 |
21–22 | 185–195 |
23–24 | 195 a vyššia |
Priemer kolies
Rovnako ako rám sa aj priemer kolesa udáva v palcoch. Čím väčšie koleso, tým lepšie sa vysporiada s nerovnosťami a skôr sadne vyššej osobe. Menšie koleso zas lepšie reaguje na zrýchlenie a dobre sa s ním manévruje.
Mestské - vyberte si 28" kolesá pre variabilnú dynamiku jazdy
Treking / krosové a cestné - najčastejšie sa stretnete s 28" pneumatikami
Horské a FatBike - priemer zvyčajne 26", 29" a 27,5" (väčší priemer 29" je citlivejší na výmole a iné prekážky, zatiaľ čo menšie 26" a 27,5" sú svižnejšie a živšie)
Skladacie - nájdete tu naozaj veľký rozsah, ale zvyčajne 20"
Nosnosť
Nosnosť sa najčastejšie pohybuje medzi 110 - 150 kg, ale pri náročnejších horských a trekingových bicykloch by nemala klesnúť pod 130 kg. Okrem svojej hmotnosti by ste mali počítať aj s ďalšími kilogramami, napr. pri jazde na bicykli s batohom a stanom. Ak sa chystáte na viacdňovú túru, vyberte si elektrobicykel, ktorý unesie všetku vašu výbavu.
Pohon
Elektrický pohon vás síce nezbaví nutnosti šliapať do pedálov, ale uľahčí vám prácu. Dôležitú úlohu pri pohone zohráva umiestnenie motora. Rozlišujú sa dve hlavné polohy motora, a to stredové a nábojové, ktoré sa ďalej delia na predné a zadné.
Umiestnenie motora | Typ elektrobicykla | Výhody | Nevýhody |
---|---|---|---|
predný náboj | mestské či skladacie | priaznivá cena | horšia ovládateľnosť, nebezpečenstvo pošmykovania |
zadný náboj | terénne | lepšie jazdné vlastnosti | zložitejšia výmena zadného kolesa |
stredová časť kolesa | horské | perfektná ovládateľnosť, vyváženosť | vyššia cena |
Elektrobicykle s motorom v zadnom kolese Elektrobicykle so stredovým motorom Dámske elektrobicykle so stredovým pohonom
Dojazd
Základné elektrobicykle prejdú zhruba 50 km, tie lepšie pokojne 80 - 100 km. Drahé modely dosahujú 180 km a viac na jedno nabitie. Váš dojazd však ďalej ovplyvňuje zaťaženie elektrobicykla, terén aj štýl jazdy. Čím vyššia kapacita batérie, tým dlhší by mal byť dojazd. Najvyššie hodnoty všeobecne majú horské elektrobicykle - cca 150 km, najmenej potom mestské - cca 60 km.
Batéria
Pri batérii vás bude zaujímať jej kapacita a umiestnenie. Elektrobicykel s kapacitou 9 Ah dokáže na jeden záťah prejsť približne 40-70 km. Batéria s kapacitou 15 Ah ponúkne dojazd 120 km. Môže byť umiestnená na ráme, nosiči alebo za sedlovkou. Batériu je možné dobíjať aj niekoľkokrát týždenne. Preto venujte pozornosť tomu, ako je zapojená.
Umiestnenie na ráme - nenarúša vzhľad, optimálne rozkladá hmotnosť, môže ľahko prekážať pri inštalácii držiaka na fľašu
Umiestnenie na nosiči - často u mestských elektrobicyklov, ľahko odnímateľná
Umiestnenie za sedlovou tyčou - optimálne rozkladá hmotnosť, bicykel však z priestorových dôvodov neumožňuje veľké prevody, vhodnejšie do mesta a mierneho terénu
Viac o kapacite
Kapacita batérie je hodnota, ktorá udáva, aké množstvo elektrického náboja dokáže batéria prijať. Jej jednotkou je ampérhodina (Ah). Uvedená kapacita však nie je nemenná. V priebehu rokov sa znižuje a tiež kolíše v závislosti od okolitých podmienok. V zime sa zvyčajne vybíja rýchlejšie.
Nabíjanie
Väčšina elektrobicyklov by sa mala nabiť do 4 hodín. Na to vám postačí nabíjačka a bežná zásuvka. Pri nabíjaní myslite na to, že by batéria vždy mala dosiahnuť maximálnu hodnotu.
Na rôznych špecializovaných stránkach nájdete mapy miest v Slovenskej republike, kde svoj elektrobicykel môžete nechať dobiť, väčšinou aj bezplatne. Nabíjačku však so sebou musíte voziť vlastnú. Počas prevádzky sa snažte neklesnúť pod 20 % kapacity batérie.
Komponenty
O kvalite elektrobicykla rozhoduje aj spracovanie komponentov. Pokiaľ sa chystáte do terénu, vyberte si elektrobicykel s odpruženou vidlicou. Na dlhších výletoch oceníte kvalitnú prevodovku, ktorá ušetrí energiu nielen vašu, ale aj motoru. Nezabudnite ani na brzdy. Zatiaľ čo pri mestských elektrobicykloch vám stačia základné V-brzdy, na náročnom zjazde sa nezaobídete bez kotúčových.
Viac o komponentoch
Brzdy: delia sa na ráfikové a kotúčové. Ráfikové brzdy sa na elektrobicykloch používajú len zriedkavo kvôli vyššej hmotnosti bicykla, takže ich možno nájsť na lacnejších mestských elektrobicykloch. Na horských modeloch sa často používajú hydraulické kotúčové brzdy, ktoré sú vysoko spoľahlivé aj za mokra.
Predné vidlice: rozlišujeme pevné a odpružené vidlice. Pevné prevedenie sa používa na cestných alebo lacnejších trekingových modeloch. Bežnejšie odpružené modely nájdete na horských a niektorých trekingových variantoch. Mnohé vidlice sú dnes vybavené zámkom, ktorým môže jazdec na spevnenom povrchu vidlicu uzamknúť.
Prevodovka: vo všeobecnosti platí, že čím viac prevodových stupňov máte k dispozícii, tým lepšie. Viac stupňov znamená plynulejší prechod "preraďovania", a tým aj plynulejšiu jazdu. Nevýhodou širokých kaziet je vyššie riziko kríženia reťaze, a teda väčšie trenie a opotrebovanie.
Snímač šliapania: existuje otáčkový snímač a torzný snímač. V prvom prípade snímač zistí, či a ako rýchlo šliapete do pedálov. Podľa toho potom upravuje asistenciu. Zložitejší torzný snímač registruje okrem pedálov aj napnutie reťaze. Vďaka tomu sa lepšie prispôsobí vašej jazde a ponúka plynulejšiu jazdu.
Riadidlá: mestské elektrobicykle bývajú zakrivené tak, aby jazdec mohol sedieť s rovným chrbtom, a nie v predklone. Na druhej strane cestné bicykle sú navrhnuté s nízkymi riadidlami, aby sa zabezpečil čo najnižší odpor vzduchu.
Sedlo: konštrukcia sedla sa často líši u dámskych a pánskych elektrobicyklov. Dámske prevedenia bývajú širšie a kratšie. Stred sedla je zvyčajne zmäkčený gélovou výplňou.
Reťaz: na elektrobicykloch s motorom umiestneným vpredu alebo vzadu nájdete reťaz štandardného prevedenia. Pri stredovom pohone sú potrebné kvalitnejšie reťaze so zvýšenou pevnosťou.
Materiál
Na väčšine elektrobicyklov nájdete pevný, ale relatívne ťažký hliníkový rám. Mimo hliníka môžete voliť aj dural, teda všetky pevné zliatiny hliníka. Drahšie elektrobicykle môžu byť vybavené karbónovým rámom, ktorý využijete predovšetkým na dlhšie vzdialenosti a na športové účely. Jeho hlavnou výhodou je nízka hmotnosť a mimoriadna odolnosť.
Prídavné funkcie
Vďaka elektronike vám bicykle s motorom ponúknu rad prídavných funkcií, s ktorými budete mať napr. lepší prehľad o svojom výkone. S dodatočnými funkciami rastie pochopiteľne aj cena výrobku.
Ovládací panel
Umiestnený na riadidlách. Prehľadne informuje o stave batérie a nastavení motorovej asistencie.
Displej
Jednoduchší LED displej vám umožní elektrobicykel zapnúť, nastavovať stupeň dopomôcť a zistiť stav batérie. Pokročilejší LCD displej sa obvykle nachádza na vidlici riadidiel a funguje ako jednoduchý počítač. Informuje o výkone, priemernej rýchlosti a technických parametroch daného modelu.
Smart systém
Pokročilá ovládacia možnosť, ktorá jazdcovi ponúka aj GPS navigáciu, podrobný záznam trasy, a dokonca tréningové režimy. Veľkou výhodou je možnosť prepojenia s telefónom.
USB konektor
Pohodlné pripojenie inteligentného telefónu, ktorý je možné počas jazdy nabíjať, a tým mať prístup k GPS a iným záznamom.
WALK
Prídavná funkcia, ktorá vám uľahčí vedenie elektrobicykla napr. na chodníku. Uvediete ho do chodu bez nutnosti šliapania.
Príslušenstvo
Najčastejšie otázky
Ako sa starať o elektrobicykel?
Pravidelne kontrolujte funkčnosť bŕzd, nahustenie pneumatík a dotiahnutie všetkých komponentov. Zhruba každých 250 km by ste tiež mali premazať reťaz a ložiská tak, aby jazda bola čo najplynulejšia.
Ako pracovať s batériou?
Batériu by ste mali dobíjať po každej jazde, aj keď ste absolvovali len krátku vychádzku. Nebojte sa, že častým nabíjaním batériu poškodíte, naopak ju tým budete udržiavať v dobrom stave. Po jazde ju nechajte vychladnúť a až potom ju nabíjajte. Ak sa chystáte čistiť svoj elektrobicykel po zablatenom výlete, nezabudnite vždy vybrať batériu z rámu. Rovnako ju mimo sezóny skladujte oddelene.
Aká je maximálna povolená rýchlosť elektrobicykla?
Najvyššia zákonom povolená rýchlosť elektrobicyklov určených na verejnú komunikáciu nesmie presiahnuť 25 km/h, čo zodpovedá 250W pohonom. Vyššie pohony bývajú umelo znižované obmedzovačom rýchlosti. Napriek tomu niektoré horské elektrobicykle môžu vyvinúť aj vyššiu rýchlosť. S tou však môžu vychádzať iba mimo cesty a cyklotrasy, v tzv. off-road režimoch.
Ako elektrobicykel prevážať?
Ak sa chystáte elektrobicykel prevážať, skontrolujte si parametre nosičov na auto. Elektrobicykle sú totiž výrazne ťažšie ako klasické bicykle a zďaleka nie každý nosič je na takú hmotnosť dimenzovaný. V prípade nosičov na strechu vozidla navyše do hry vstupuje nosnosť samotnej strechy, všeobecne je preto vhodnejší nosič na ťažnom zariadení.